Onze openingstijden tijdens de feestdagen lees meer

Rechten & plichten

Informatie over jouw rechten en plichten bij de huur van een woning

Je hebt met ons een huurovereenkomst voor een woning. Bij deze overeenkomst horen de algemene huurvoorwaarden. Hierin staan onze afspraken over het gebruik van jouw woning. Op deze pagina geven we je extra informatie over jouw rechten en plichten als huurder.

Wonen in de gehuurde woning

Je moet in de gehuurde woning wonen en het alleen als woning gebruiken. Andere activiteiten zijn niet toegestaan, tenzij wij hier toestemming voor geven. Je mag jouw huis niet voor een bedrijf gebruiken. Thuiswerken is wel toegestaan, zolang het niet storend is voor buren.

In de huurovereenkomst staat dat je zelf in jouw woning woont. Dit is jouw hoofdverblijf. Je mag niemand anders laten wonen, behalve jouw partner of kinderen die nog thuis wonen, en dit mag alleen met onze toestemming.

Krijgen we signalen dat je niet meer in de woning woont? Dan verwachten we dat je ons uitlegt hoe de situatie is. Toon aan dat je nog in jouw woning woont. Als wij vaststellen dat je niet meer in jouw woning woont, vragen we de rechter om de huurovereenkomst te beëindigen. We kunnen de woning dan aan iemand anders geven.

Je moet je inschrijven bij de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente en op dit adres ingeschreven blijven zolang je de woning huurt. Als de huur stopt, moet je je weer uitschrijven bij de gemeente.

Toestemming om de woning te betreden

Over het algemeen betreden wij jouw woning niet zonder toestemming, behalve in noodsituaties zoals een gaslek, brand of een gesprongen waterleiding als je niet thuis bent.

Je moet ons binnenlaten als:

  • We dringende werkzaamheden moeten uitvoeren
  • We gaan renoveren en we hebben een redelijk voorstel gedaan
  • We jouw medewerking nodig hebben voor werkzaamheden bij buren
  • Er een bezichtiging is voor verkoop of nieuwe verhuur

Soorten huurovereenkomsten

Er zijn verschillende soorten huurovereenkomsten: tijdelijke huurcontracten, vaste huurcontracten en doelgroepencontracten. Het soort contract bepaalt hoe lang je de woning kunt huren. Meer informatie vind je op de Rijksoverheid website.

De huurverhogingen worden bepaald door de minister, die jaarlijks vaststelt met hoeveel procent de huur mag stijgen. Je kunt de maximale redelijke huurprijs controleren op de Huurcommissie website. Let op: dit is de kale huurprijs, zonder servicekosten.

Onderhoud van de woning

Wij repareren gebreken als je daarom vraagt, maar niet in de volgende gevallen:

  • Als het probleem door jouw schuld is ontstaan
  • Bij kleine en eenvoudige reparaties die jij zelf moet doen
  • Als het onmogelijk is om het probleem te repareren
  • Als de reparatie te duur is en niet redelijk lijkt

Kun je een probleem niet zelf oplossen? Neem dan contact op met Maasvallei. Bij spoed bel je ons op 043 368 37 37.

Voor meer informatie ga je naar de Rijksoverheid website.

Jij bent zelf verantwoordelijk voor het onderhoud van zaken die je zelf hebt toegevoegd aan de woning, bekend als Zelf Aangebrachte Voorzieningen (ZAV’s). Heb je iets toegevoegd zonder toestemming? Dan moet je het verwijderen als wij daarom vragen.

Waarborgsom

Als je borg hebt betaald voor een handzender of toegangsdruppel voor een parkeerplaats, krijg je de borg terug binnen 30 dagen na het inleveren van de handzender of toegangsdruppel.

Klachten en geschillen

Wij doen ons best voor je, maar soms ben je misschien niet tevreden. In dat geval kun je een klacht indienen door een e-mail te sturen naar info@maasvallei.nl. Zorg ervoor dat je klacht altijd schriftelijk is.

Als we je klacht niet oplossen, kun je andere organisaties benaderen. Hier zijn enkele opties:

Klachtencommissie
Er is een onafhankelijke klachtencommissie voor onze dienstverlening. Je kunt een klacht indienen via: https://qwestie-limburg.nl.

Gemeente
Vanaf 1 januari 2024 heeft elke gemeente een meldpunt voor klachten over verhuurders. Iedere huurder kan daar terecht. Neem contact op met jouw gemeente voor meer informatie.

Voor de gemeente Maastricht bel je 043 350 4040 / post@maastricht.nl.
Voor de gemeente Eijsden-Margraten bel je 043 458 84 88.

Voor de gemeente Gulpen-Wittem bel je 043 8800 600.
Voor de gemeente Beek bel je 046 43 89 222.

Kantonrechter/huurcommissie
In sommige gevallen kun je ook de huurcommissie of kantonrechter inschakelen. Kijk hier voor meer informatie.

Privacyverklaring Cookiebeleid Website door Zuiderlicht