Na tien jaar 34 nieuwe appartementen in Maastrichtse wijk Heer: ‘Het was een kwestie van volhouden’

Impressie van de nieuwbouw in Heer. — © Boosten Rats Architecten

Maastricht - Het heeft dan tien jaar geduurd, maar begin 2026 moeten 34 nieuwe appartementen aan de Sint-Josephstraat in Maastricht er dan toch echt staan. De beschermde status van de huidige gebouwen zorgde voor vertraging.

Bron: De Limburger
Redacteur: Joos Philippens
Datum: 1 december 2023

In de Herremoniezaal bekijken inwoners van de Maastrichtse wijk Heer tekeningen en plattegronden van 34 nieuwe appartementen aan de Sint-Josephstraat. Het sluitstuk van een jarenlange strijd. De gemeenteraad van Maastricht besloot al in 2016 tot sloop van 24 woningen, die volgens Maasvallei te slecht waren om te renoveren. De huurders trokken eruit, maar de huizen worden inmiddels alweer een paar jaar noodgedwongen antikraak bewoond.

Noodkreet
Tot frustratie van Maasvallei wilde de gemeente toch weer af van sloop, aangezien die vier gebouwen gemeentelijk monument zijn. „Dat je zorgvuldig omgaat met zo’n monument is logisch”, blikt projectleider Ruud Verkou terug. „De stijgende bouwkosten gingen een rol spelen. Het was een kwestie van volhouden, blijven gaan.”

Toenmalige directeur-bestuurder Alex Meij uitte anderhalf jaar geleden namens Maasvallei een noodkreet over de procedurele molens. „We moeten zes keer uitleggen waarom we willen slopen”, zei Meij. „Toen hoorden we: voor die nieuwbouw is een nieuw bestemmingsplan nodig. Vervolgens, nadat we 40.000 euro aan legeskosten hadden betaald, luidde het verhaal: eerst moet de welstandscommissie oordelen. Daarna veranderde de zaak compleet: ‘We hebben als gemeente toch de voorkeur voor een andere procedure, dien maar een nieuw verzoek in.”

De kenmerkende bogen van de huidige gebouwen. — © Johannes Timmermans

De bogen keren terug in de nieuwbouw. — © Boosten Rats Architecten

Bogen
Uiteindelijk rolde er een compromis uit. In de nieuwbouw keren de kenmerkende bogen, inclusief een bepaalde metselmethode, terug. Deze week kon Ruud Verkou dan toch echt de plannen presenteren. Staan er nu 24 appartementen, dat worden er 34; van elk 70 vierkante meter groot, met twee slaapkamers. Totale kosten ruim negen miljoen euro. Sociale bouw, met een huur van ruim achthonderd euro per maand. Natuurlijk gasloos en goed geïsoleerd. Binnenkort vraagt Maasvallei de vergunning aan. Omdat de gemeente een uitgebreide procedure eist, duurt dat een halfjaar. „Maar goed: dan lopen we het minste risico”, zegt Verkou.

Hilde Breikers en Ruud Verkou. — © De Limburger

Mortelschroefpalen
In september moet de sloop starten, in 2025 wil Maasvallei bouwen. Er wordt niet geheid, aannemer Laudy werkt met mortelschroefpalen die in de grond gedraaid worden. Dat is een grote geruststelling voor Hilde Breikers. Zij is een van de inwoners van Heer met scheuren in haar woning door de aanleg van de A2-tunnel, een paar honderd meter verderop, waarbij te veel water is weggepompt en de veengrond verzakte. Ze vreest nu opnieuw schade. „Alles moet hier op palen, de grond is hier heel onbestendig door de vloot, een ondergrondse rivier. Goed dat er niet geheid wordt, dat scheelt alvast veel trillingen.”
Sowieso belooft Verkou dat er straks foto’s gemaakt worden voor de bouwstart. „Als we iets kapotmaken, dan moeten we het repareren. Dat kan ik alvast toezeggen.” Als alles volgens planning verloopt, kunnen de nieuwe bewoners uiterlijk begin 2026 in hun appartement. Tien jaar na het eerste akkoord tussen Maasvallei en de gemeente.